vrijdag 9 januari 2015

Doemscenario's

Doemscenario's, ze komen je volspoken in het midden van de nacht. Ik weet dat mijn fantasie op hol kan slaan, ’t is dan nog te zien in welke richting (in de tuin der fantasie is alles mogelijk)...

Op wereldreis met een zeilboot, de weidse wereld in. Op het ritme van een oneindige deining, brengt een warme wind ons naar vergeten eilanden. Sla de watersportmagazines maar open. Een 45voeter voor anker in een exotische baai, spiegel opengeklapt en een schaarsgekleed amoureus koppel met champagneglas in de hand, voetjes in het water... Het doet iedereen dromen, in een mate dat niets kan stukgaan want we gaan er 100% voor. 
We gaan ervoor, tot de eerste golven de boeg naar omhoog duwen, de hele ritmiek zich op de maaginhoud concentreert, de persoon in kwestie met een slaperige blik naar de einder begint te staren, in eerste instantie nog camoufleerbaar, maar zoals een orgasme zich opbouwt, zo gulpt de druk naar de slokdarm en dan maar hopen dat het papje dat wordt uitgebraakt niet door de wind in slierten rondslibbert in de kuip, of slechter nog, een kwak geelgroene substantie ergens blijft kleven op iemands dure Musto.
Ik heb mensen zien sterven (fig) aan zeeziekte, hun enige grote wens is weg van boord. Een zondags zeiltripje, daarnogaantoe, maar met een paar honderden zeemijl voor de boeg en de zeeziekte die aanhoudt dan wordt het uitkijken. Als eten niet mogelijk is dan begin je op reserves te leven, hoe lang houd je dit uit?
Ik ben zelf ongemakkelijk, vooral na een paar weken stilliggen, en dan een rotdeining invaren, het eerste uur is wennen, maar meestal stabiliseert zich alles, tenware er een deining staat met daarop choppy kruiszeeën.
Zeeziekte kan hele planningen veranderen, om niet te zeggen stilleggen. Eén ding is zeker: je stapt aan wal en de miserie is over.

Deze reis hoorde ik vanallles: bijvoorbeeld hoe in de Biscayegolf een34 voetertje moest bijliggen wegens te zwaar weer, de schipper”scotcheerde” zijn luik omdat langs de kanten water binnenspoot. Jachtjes die de weerberichten niet bijhouden en toch oversteken als het galewarnings dendert. Uitputting, jacht vol water, zeilen aan flarden. Mensen die met een minimum aan zeilervaring zich aan een lange tocht wagen en compleet black out vastmeren in Lacorunia. Dezelfde schipper komt dan later op het strand terecht in de buurt van Lissabon. En nog later zien we hem, terug drijvend, buitenvaren wanneer iedereen de haven binnenblijft, zwaar weer zoekend, en dan nog wind tegen. Zijn verhaal achteraf: brekers gehad tot in de kajuit, pc kapot, geen navigatie meer….
Een schoon koppeltje gaat ten anker in de buurt van Porto. Ze doen er een uitstap, en in hun afwezigheid steekt de wind op, anker krabt, boot op de rotsen. Gelukkig was er een zware kraan in de buurt en kon het jacht gelicht worden, en gerepareerd.
Overstekers van Agadir naar Tenerife; de boys van de marina geven het mooiste weer uit, zonder verifiëren vaart het Spaans koppel uit. Wij waren op het ergste voorzien, in de haven weliswaar. Twee dagen later zien we ze weer: de vrouw compleet in trance, de man verslagen, zeilen aan flarden, golven gehad waar ze niet over geraakten. Een mayday gehoord, vuurpijlen gezien, een jacht verdwenen.
Op La Graciosa legt een jacht met veel te grote snelheid aan, al snel wordt duidelijk: de opvarenden zijn aan het eind hun krachten. Ze kwamen van Madeira, raakten in zwaar weer, de automatische piloot gaf op, mevrouw 40 uur aan het roer, de rolgenua geraakte niet meer opgedraaid, en bij het binnenvaren van El Rio, startte de motor niet. Panpan uitgezonden, de helikopter zou over anderhalf uur komen. Dan toch motor aan de praat krijgen, en op traag regime de haven kunnen bereiken.
Een jacht dat platging, ontmast, reddingsvlot ontploft, vrouw drie kwartier in het water aan de lifeline, een noodsein uitsturen, een motorjacht in de buurt voorziet ze van brandstof en eten. 
Een aluminium jacht wilt na een lange voordewindse tocht de haven binnendraaien, men wil de kiel laten zakken, maar die blijkt verdwenen... 
Iemand vertekt van de Canarische richting Antillen, na 1000 mijl komt het roer los, terug naar de Kaapverdische, 1900 mijl voor niks afgelegd... enzovoort... .

Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens. Geen schoner uur dan thuis bij 't vuur. Oost west, thuis best. 
Wat denkt ge? Is het niet beter achter een stoofke te kruipen en naar één of ander tv programke te kijken.





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten