zaterdag 29 oktober 2016

De run home,het Engels kanaal in.

St Marys  Scilly eilanden.
In Horta was het druk praten over het weer.Wanneer zit de wind goed?Voor hoe lang?Een mailtje naar Fritz Buyl brengt soelaas.Deze professionele router gaf ons een uitgebreid verslag wanneer het vertrek best plaatsvond"als je dit weekend vertrekt dan heb je wind mee tot aan de Bishop(Scillys)"
So it is,so it was.
Maar eerst nog dit;zoals geschreven is de terugkeer naar Europa heel wat turbulenter dan een passaatoversteek.Tegenwind,windstiltes,afzakkende depressies,het houd je kop bezig,zeker wanneer je geen sateliet weerberichtontvanger hebt.Mijn navtex geeft geen berichten weer enkele honderden mijlen uit de kust.Dus informatie binnenhalen via passerende cargo's.
Daar hadden we wat.Vincent(zeevaartdiploma lange omvaart en reeds praktijk op zeeschepen)was er kort mee."Ze weten van geen kloten van de meteo,ge moet aan hun niks vragen".
Toch gedaan;"cargo vessel on my port bow side,this is Pacific Wave,can you give me a weatherforecast,we are heading for the Acores"waarop"yes yes stand by" met Indonesisch accent.
Wat later......"Pacific Wave,good wind for you and current in stern velly velly good"

"Can you specify the windforce and direction,the situation of the high and low pressure?"
"Wait,stand by"
Wat later"yes yes situation high........"De gegeven positie van het azorenhoog lag ergens boven Barcelona,geen lows op de weerkaart.....in de kajuit rommelde Vincent,"zet die vhf uit,ze weten der niks van".
Later passeerden we nog wat schepen,eentje gaf zelfs 6 tot 7 beaufort uit het noordoosten pal tegen terwijl het op het moment zuidwest was,de windpijlen 180 graden verkeerd gelezen........ze weten der niks van,leg die vhf stil.

29 mei,vertrek uit Horta,met een brand new inox hulproer aan de automatische piloot.Smoothweg loopt het schip weg met een 4bf achterlijke wind.Cathy (aut.piloot)stuurt weer.We passeren het eiland Graciosa aan bakboord,dan valt de wind weg.
30 mei,de wind draait uit het zuiden,goed dus,en wakkert aan tot 7 a 8 bf,alle reven erin,
,genua nog een lapje over,en dan crash,het jacht loopt uit zijn roer,het hulproer autopilot breekt weerom af.
Sturen dus,wacht lopen in de klieder 2 uur op, 4 af.Het logboek vertelt:stormy,schijtboel,regen,potvis gespot... hondenleven....maar het schip raast voort en gemiddelden van bijna 170 mijl per etmaal zijn niet uit de lucht.
Het zware weer maakt het vermoeiend ,slapen,voor zover het kan,aan het roer met af en toe een dreun zeewater over je kop,eten,de pot op.
We waren blij als de wind (2 juni)wegviel,,even adempauze,die dan later de zuidoost hoek opzoekt.Het word bij de wind zeilen, met wat blokken en lijntjes kon ik toch nog gebruik maken van de windvaan (aut.piloot).
3 juni;niets te zien,geen cargo's,geen dolfijnen,geen walvis,geen vogels.....no mans land en koud.
7 juni;20 mijl voor de Scillys(Bishop rock)valt de wind weg,op motor dan maar pruttelen naar deze eilandengroep,iets waar we al van in onze jeugdjaren van dromen,de Scillys,eindelijk !
We varen s'avonds St Mary's binnen en worden al betoverd door de schoonheid van deze eilanden.
1220 mijl van de Azoren,dit zit er weer op.
De Azoren blijven toch iets apart,eigenlijk zou je voor de zomer tot daar moeten zeilen,tijdens de zomer doe je alle eilanden aan ,eind augustus vaar je terug,en Pico wacht om beklommen te worden.
De afwas buiten in de kuip,de borden tussen de gleuven van de zitbanken en de rest mooi aan de lijkant .De pompbak kunnen we benedendeks niet gebruiken,die zit door de boothelling onder de waterlijn en het zootje zou onderlopen.
Zeilen maar,de mijlen afdreunen en wacht lopen,so it is. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten